Yerel SEO nedir, nasıl yapılır? Günümüzde tüketiciler, aradıkları ürün veya hizmetlere mobil cihazlarından anında ulaşabiliyor. Bu durum, işletmelerin potansiyel müşterilerine daha yakın olmasını ve yerel arama sonuçlarında üst sıralarda yer almasını zorunlu kılıyor. Yerel SEO (Local SEO), işte bu noktada devreye giriyor.

Yerel SEO, belirli bir coğrafi konumda faaliyet gösteren işletmelerin arama motorlarında daha görünür hale gelmesini sağlayan bir optimizasyon sürecidir. Bu yazıda, yerel SEO’nun ne olduğu, neden önemli olduğu ve etkili bir yerel SEO stratejisi oluşturmak için neler yapmanız gerektiği gibi konuları detaylı bir şekilde ele aldım.

Yerel SEO Nedir? Local SEO Nedir?

Yerel SEO, yerel işletmenizin Google aramaları, Google haritalar ve diğer arama motorlarında konuma dayalı arama sonuçlarında daha yüksek sıralarda görünmesini sağlayan bir dizi SEO tekniğidir.

Örneğin, bir Google işletme profiliniz varsa, yerel SEO çalışmaları bunun arama sonuçlarında daha yüksek sıralarda çıkmasını sağlar.

yerel seo işletme profili

Local SEO çalışmaları sadece işletme profili olanlar için değil, aynı zamanda web sitesi olanlar için de fayda sağlar. Bu çalışmalar sayesinde web siteniz, lokasyon bazlı aramalarda ilk sıralarda yer alabilir. Bu nedenle fiziksel mağazası olan işletmeler (restoranlar, kuaförler, doktorlar vb.) ile direkt yerelde hizmet sağlayanlar için faydalı bir uygulamadır.

Özetle, local SEO ne işe yarar? Tüm arama sonuçları özellikle Google’da, kullanıcıların bulunduğu ülkeye göre kişiselleştirilir. Yerel SEO çalışmaları ise bu kişilerin bulunduğu şehir, ilçe hatta mahalleye göre daha özelleştirilmiş sonuçlarla karşılaşmasını sağlar.

Yerel SEO, normal SEO’dan farklıdır çünkü Google, yerelleştirilmiş sonuçları sıralarken farklı sıralama sistemleri ve kriterleri kullanır.

Yerel SEO Neden Önemli?

Yerel SEO, günümüzde tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarında yaşanan dijital dönüşümün bir sonucu olarak, işletmeler için vazgeçilmez bir hale geldi. Fiziksel bir mağazası olan veya belirli bir coğrafi bölgede hizmet veren her işletme için yerel SEO, potansiyel müşterilere ulaşmanın en etkili yollarından biri.

Google, her ay insanların karşısına milyarlarca yerel arama sonucu çıkarıyor. Eğer alakalı birçok sorguda belirgin şekilde başta çıkıyorsanız, müşterileri fiziki mağazanıza çekme ihtimaliniz daha yüksektir.

Google, kullanıcılara onların yakınındaki ürünleri, hizmetleri ya da mağazaları göstermek için anahtar kelimeleri kullanır. Dolayısıyla konum odaklı anahtar kelimeler bu noktada önem kazanır.

Örneğin bir restoran üzerinden anlatalım, İstanbul’da hizmet veren bu restoran Bebek’te bulunuyor olsun. Google’ın organik arama sonuçlarından hangi anahtar kelimelerin bizi bu restorana götürebileceğine bakalım.

yerel seo google aramaYerel SEO çalışmaları en iyi şekilde yapılan işletmeler yukarıdaki gibi yerel arama sonuçları için en üst sıralarda yer alabilir. Dolayısıyla kullanıcıların bu restoranları keşfetme olasılığı daha fazla olur.

Sektörünüz ne üzerine olursa olsun, siz nerede olursanız olun, arama sonuçları sayesinde potansiyel müşterilere ulaşabilirsiniz.

Yerel SEO Nasıl Çalışır? Google Yerel Arama Sırlamalarını Nasıl Belirler?

Özellikle küçük işletmeler için yerel SEO, son zamanlarda önem kazanan çalışmalar arasında. Peki, Google gibi arama motorları, yerel arama sonuçlarını nasıl sıralıyor? Bu sorunun cevabı, karmaşık bir algoritmanın ve çeşitli faktörlerin bir araya gelmesiyle ortaya çıkıyor.

Google, kullanıcıların aradığı ürün veya hizmeti en iyi şekilde karşılayabilecek işletmeleri belirlemek için, yakınlık, ilgi ve öne çıkma gibi temel faktörleri değerlendiriyor.

Yakınlık

Kullanıcının cihazından tespit edilen konum bilgisi, arama sonuçlarının sıralamasında belirleyici bir rol oynuyor. Google, kullanıcı konumunu belirlemek için cihazın GPS bilgileri, IP adresi ve cihaz ayarlarındaki konum bilgisi gibi erişimleri kullanıyor.

Kullanıcının konumu belirlendikten sonra arama sorgusuyla eşleşen işletmeler arasındaki mesafeyi hesaplıyor. Bu hesaplamada genellikle kuş uçuşu mesafe kullanılıyor.

Alaka Düzeyi

Google ayrıca alaka düzeyine göre sonuçlar gösteriyor. Alaka düzeyiniz arama sorgusuna ve sunduğunuz ürün veya hizmetlere bağlı. Birisi pizzacı aradığında Google pizza satan işletmelerin bir listesini sunuyor.

Öne Çıkma

Google tüm bunların yanında diğer müşterilerin ürünleriniz veya hizmetleriniz hakkında ne söylediğine de odaklanıyor. Google arama sonuçları listesinde 1-5 arasında derecelendirmeyle yıldız alan, kullanıcı yorumları yapılmış ya da değerlendirilmiş işletmeler olarak görünür. Değerlendirmeleriniz ne kadar iyiyse, puanınız ne kadar yüksekse, müşterilerin karşısına çıkma ihtimaliniz o kadar fazladır.

Google İçin Yerel SEO Nasıl Yapılır?

Local SEO’nun nasıl çalıştığını öğrendiğimize göre, işletmelerimizi bu anlamda nasıl optimize edeceğimize odaklanalım. Yerel SEO hizmeti veren ajanslar da genellikle detaylı bir şekilde bu aşamaları takip eder.

Yerel Anahtar Kelime Araştırması

İlk ve en önemli adım, işletmeniz için yerel anahtar kelime araştırması yapmak. İnsanlar sizin ürünlerinizi ya da benzer ürün-hizmetleri ararken hangi anahtar kelimeleri kullanıyorlar?

Bu anahtar kelimeleri tespit ederek sitenize hedeflenmiş trafik çekebilir, daha fazla müşteri elde edebilirsiniz. Bunları tespit ederken rakiplerinizi araştırabilir, Google otomatik tamamlama adımını kullanabilir, Google anahtar kelime planlayıcıdan yararlanabilir ya da Semrush, Ahrefs gibi SEO araçlarının anahtar kelime planlayıcılarından faydalanabilirsiniz.

Rakip araştırması yaparken, yine üçüncü taraf araçlara ihtiyacınız olacaktır. Fakat Google araçlarını ücretsiz olarak kullanabilirsiniz. Otomatik tamamlama ile anahtar kelimeleri görmek için arama çubuğuna anahtar kelimenizi yazın ve altında çıkan önerilere bakın.

yerel seo anahtar kelime

Google İşletme Profilini Optimize Etme

Google My Business olarak da bilinen işletme profili oluşturma aracı, Google sonuçlarında işletmenizin ücretsiz şekilde görünmesini sağlar.

Google İşletme Profilini Optimize Etme

Bu aşamada NAP (isim, adres, telefon numarası) bilgilerinizi doğru girmeniz kritik önem taşır. Ardından işletme fotoğraflarınızı ve diğer detayları ayrıntılı ve doğru olarak girmeniz gerekir.

Google işletme profilinizi doğru şekilde optimize ederseniz, potansiyel müşteriler işletmeniz ve ürünlerinizle alakalı terimleri aradığında profiliniz üst sıralarda çıkabilir. Böylece kullanıcılar işletmenizle daha hızlı iletişime geçer, işletmenizi ziyaret etme ihtimali artar.

İşletme Profilinizi Aktif Tutma

Yerel SEO stratejisi geliştirirken önemli noktalardan biri de güncel ve aktif olmak. İşletme profiliniz sürekli aktif olmalıdır. Kullanıcı yorumlarına hızlı yanıt verin, işletme ayrıntılarını güncel tutun (örneğin tatil günlerinde kapalı olduğunuzu ekleyin, açılış saatlerini doğru yazın, adres değişikliği yaptıysanız bunu da güncelleyin).

Ayrıca işletme profilinizde gönderiler de oluşturabilirsiniz. Kullanıcıları güncellemeleriniz hakkında bilgilendirin, kampanyalarınızdan haberdar edin, etkinliklerinizi duyurun.

Müşterilerinizden mutlaka işletmenize yorum yapmalarını isteyin. Ne kadar çok olumlu yorum ve yüksek yıldızlı puanlama olursa, sizin için o kadar iyi olur. Böylece yeni kullanıcıların sizi seçme ihtimali de artar.

Çevrimiçi Yorumlar

İşletme profilini aktif tutalım derken yorumlardan bahsettik fakat burada daha kapsamlı bir şekilde değinmek istiyorum. Çünkü yorumlar, sosyal kanıt sağlar. Yorumların gelmesi, işletmenizin ziyaret edildiğinin ve bunun hakkında fikir sahibi olan insanların bulunduğunun kanıtıdır.

Sizin bunlara cevap vermeniz, müşterilere ve onların görüşlerine önem verdiğinizi gösterir. Yorumlara ne kadar hızlı cevap verdiğiniz, profilinizi ne kadar aktif tuttuğunuzu anlatır. Müşteriler bir soru sorduğunda hızlı yanıt alacağını bilir.

Genel olarak Google platformları üzerinden (haritalar, My Business vb.) yorum almaya çalışabilirsiniz. Fakat Tripadvisor gibi farklı yorum siteleri de vardır. Mümkünse bu alanlardan da olumlu yorumlar almaya çalışmalısınız.

Olumlu ve olumsuz yorumlara, hangi platformda olursa olsun hızla dönüş yapmalısınız. Özellikle olumsuz yorumlarda, müşterinin sorununu anlamaya ve çözmeye odaklanmalı, profesyonel ve saygılı bir dil kullanmalısınız. Olumlu yorumlar için de teşekkür içerikli cevaplar ve bir sonraki ziyaret için davet içerikli mesajlar verebilirsiniz.

Site İçi SEO Geliştirmesi

On-page SEO, web sitenizi ve sayfalarınızı organik arama sonuçlarında daha üst sıralara taşımak için optimize etme çalışmasıdır. Yerel arama motoru pazarlaması için de çok önemli bir adımdır.

Organik aramada yüksek bir sıralamaya sahipseniz, yerel arama sonuçlarında da otomatik olarak iyi bir sıralama alma olasılığınız yüksektir.

Site içi SEO çalışmaları, kapsamlı ve sürekli çalışmaları gerektirir. Onların ne olduğuna burada değinmeyeceğim, detaylı öğrenmek isterseniz buradaki yazıma göz atabilirsiniz. Sadece iki önemli ipucuna değinelim:

  • Belirlediğiniz yerel anahtar kelimeleri sayfa başlıklarına ve meta açıklamalarına ekleyin.
  • Web sitenizde işletmenizin konumunu vurgulayan sayfalar ve bölümler bulundurun. Goolge haritalar konumunu buraya ekleyebilir, insanların işletmenize nasıl ulaşabileceğini anlatan içerikler oluşturabilirsiniz.

Backlink Alma

Geri bağlantılar, farklı sitelerden gelen ve sizin sitenize referans veren linklerdir. Google algoritması için güçlü ve olumlu bir sıralama faktörüdür. Ürünleriniz-hizmetlerinizle alakalı ne kadar çok web sitenize yönlendiren bağlantı varsa, alakalı anahtar kelimeler için üst sıralarda yer alma olasılığınız o kadar fazla demektir.

İyi haber şu, backlink alma işlemleri, yerel SEO için de fayda sağlar. Bunlar iyi birer referans olarak değerlendirilir ve lokasyon bazlı aramalarda da üst sıralarda yer almanıza yardımcı olur.

  • Rakibiniz olmayan ama size referans verebilecek yerel işletmelerle bağlantı kurarak backlink almaya çalışın.
  • Etkinliklerinizi, duyurularınızı, indirim ve kampanyalarınızı paylaşmak için yerel gazeteler ve siteler ile iletişime geçin.
  • Yerel etkinliklere sponsor olmaya çalışın. Böylece onların da web sitelerinde size backlink vermelerini sağlayın.

Local SEO Faydaları

İşte bazı temel faydalar:

  • Local SEO, işletmenizin Google Haritalar’da ve diğer yerel dizinlerde daha üst sıralarda yer almasını sağlar. Bu sayede potansiyel müşteriler, sizi arama motorlarında daha kolay bulur.
  • Yerel arama motoru optimizasyonu, işletmenizin hizmet verdiği bölgedeki insanlara odaklanır. Böylece, ürün veya hizmetlerinizle ilgilenen kişilere doğrudan ulaşabilirsiniz.
  • Konumunuzu belli ederek müşterilerde güven oluşturursunuz.
  • Yerel SEO ile sitenize gelen ziyaretçilerin büyük bir kısmı zaten potansiyel müşteridir. Bu durum, dönüşüm oranlarını artırmanıza yardımcı olur.
  • Günümüzde arama işlemlerinin büyük bir kısmı mobil cihazlardan yapılıyor. Local SEO, mobil aramalarda öne çıkmanızı sağlar.
  • Ücretli reklam kampanyalarına göre daha düşük bir bütçeyle daha fazla sonuç almanızı sağlar.

yerel arama motoru optimizasyonu

Yerel SEO Araçları

Yerel SEO çalışması sırasında işletmenizi sürekli hedef kitlenizin önüne çıkarmanıza yardımcı olacak bazı araçlar bulunur. Local SEO araçları olarak bilinen bu tool’lar, çok daha fazla çeşitlenebilir fakat ben burada 3 popüler araca değineceğim.

Google Search Console

Search Console, sitenizin arama sonuçlarındaki durumunu izlemenize, bunu korumanıza ve detaylı çalışmalar yapmanıza yardımcı olan ücretsiz bir araçtır. Bu sayede Google’ın sayfalarınızı nasıl gördüğünü anlayabilir, sitenizin taranabilir olduğundan emin olabilirsiniz.

Semrush ve Ahrefs

Sınırlı ücretsiz kullanım sunan SEO araçlarından ikisi Semrush ve Ahrefs’tir. bunlar, SEO anlamında yapacağınız tüm çalışmalarda yardımcı olabilecek araçlardır. Aynı zamanda yerel SEO çalışmaları için özelleştirilmiş bölümleri bulunur.

Pozisyon takibi, işletmenizin konuma göre sıralama takibini, lokasyon bazlı anahtar kelime çalışmalarınızı ve daha birçok çalışmayı bu araçlar yardımıyla yürütebilirsiniz.

Local SEO Sonuçları Nasıl İzlenir?

Sitelerin yerel anahtar kelime sıralamaları düzenli olarak değişir. Bunun birçok nedeni olabilir ve doğaldır. Fakat sıralamanız düştüğünde, sitenize gelen trafik oranı da düşer. Bu da potansiyel müşterilerin rahip işletmeye yönelmesi anlamına gelir. Bu nedenle yerel SEO stratejisinin önemli bir adımı da, bu sonuçları düzenli olarak takip etmektir.

Google Haritalarda Sıralama Takibi

İşletme profilinizin Google Haritalar’da hangi sırada yer aldığını belirli aralıklarda kontrol ederek not edin. Dilerseniz bunun için hazırlanan takip uygulamalarını da kullanabilirsiniz. Bu adımı öne çıkmak istediğiniz lokasyon bazlı tüm anahtar kelimeler için uygulamalısınız. Sıralamanızın düştüğünü fark ettiğinizde nedenlerini araştırmalı ve gerekli geliştirmeleri yapmalısınız.

Google Arama Sonuçları Takibi

Google’ın organik arama sonuçlarında web sitenizin ve işletmenizin kaçıncı sırada çıktığını, yine bütün anahtar kelime listeniz için düzenli olarak kontrol etmelisiniz. Bunun için de üçüncü taraf uygulama ve yazılımları kullanmak işinizi kolaylaştıracaktır.

Google arama sonuçlarını yükseltmek için on-page SEO çalışmalarına yoğunlaşabilir, yerel anahtar kelimeleri web sitenizde daha uygun şekilde kullanabilirsiniz.

Yerel SEO Kontrol Listesi 2024

Local SEO stratejisi oluştururken kontrol edebileceğiniz bir checklist’i buraya bırakıyorum.

Google My Business

  • Google My Business işletme profili kaydınızı talep edin ve profilinizi doldurun.
  • Google benim işletmem SEO çalışması için NAP (isim, adres, telefon) bilgilerinizi girin.
  • İşletme adınızı doğru yazdığınızdan emin olun. Kısaltmalar kullanmayın.
  • İşletmenize dair fotoğraflar ekleyin.
  • İşletmeniz ile ilgili bir açıklama yazın. Müşterilere neler sunduğunuzu belirtin, benzersiz ve rakiplerinizden ayrılan özelliklerinizi vurgulayın.

Site İçeriğini Yerelleştirme

  • Yerel SEO için optimizasyon yaparken, sitenizin her sayfasına işletmenizin bulunduğu şehir, ilçe ve bölgeyi içeren adresinizi ekleyin.
  • Yerel etkinliklere katılarak bu içerikleri sitenizde öne çıkarın. Sitenizle alakalı anahtar kelimeleri bu gönderilere entegre edin.

Doğru Anahtar Kelime Seçimi

  • Yerel anahtar kelime araştırması yapın. Web sitenize ekleyebileceğiniz ve işletmenizim konumunu destekleyen doğru anahtar kelimeleri tespit edin.
  • Uzun kuyruklu anahtar kelimelere odaklanın.

Yorumlar

  • Müşterilerden işletme profilinize yorum yapmasını ve yıldızlı değerlendirmelerini isteyin.
  • Yorumlara hızlı ve olumlu dönüşler yapın. Olumsuz yorumlara yapıcı ve sorunu çözmeye odaklı cevaplar verin.

Sesli Arama Optimizasyonu

Local SEO optimizasyonu için sesli aramalara entegre olabilmek önemlidir. Çünkü tüketicilerin %55’inden fazlası yerel bir işletmeyi bulmak için sesli arama kullanır. İnsanların cihazlar arasında arama yapma şekli, sözlü arama yapma şekillerinden farklıdır. Kullanıcıların anlam olarak hatalı cümle kurması, argo kullanması ya da anahtar kelime yerine soru sorması muhtemeldir.

Örneğin biri araştırma yapmak istediğinde Google’a “bisiklet kiralama” yazabilir. Fakat sesli arama yaptığında bu bir sorguya dönüşecek ve “Nereden bisiklet kiralayabilirim?” şeklinde olacaktır. Bu nedenle yerel SEO çalışmalarında insanların aramalarını sesli olarak nasıl ifade ettiklerini de hesaba katmak gerekir.

  • Bunun için anahtar kelime listenize kullanıcıların işletmenizi bulmak için sözlü olarak kullandıkları anahtar kelimeleri ya da sorguları da eklemelisiniz.

Web Site Optimizasyonu

Bir kullanıcı Google İşletme Profilinizi bulduğunda, web site yönlendirmesine tıklayarak işletmeniz hakkında daha fazla bilgi edinebilir. Ya da Google işletmeleri arasında organik olarak üst sıralarda listelenmeseniz bile, bir web siteniz varsa kullanıcılar bunu klasik Google arama sonuçlarından bulabilir. Bunu yapmanın yolu da web sitenizi yerel SEO açısından optimize etmektir.

  • Güncel bir tasarıma sahip olun: Web siteniz eski veya modası geçmiş görünüyorsa, hedef kitleniz ilgisini kaybedecektir.
  • Sitenizin hızlı yüklendiğinden emin olun: Kullanıcılar sayfaların yüklenmesini beklemekten nefret eder.
  • Sayfada gezinmeyi basitleştirin: Kullanıcılar sitenizde istedikleri bilgiyi kolayca bulamazlarsa, hızla siteyi terk edebilirler.

local seo

Artık “yerel SEO nedir” ve “yerel SEO neden önemlidir” sorularının cevabını ve yerel SEO için nasıl optimizasyon yapılacağını bildiğinize göre uygulama aşamalarına geçebilirsiniz. SEO teknik bir süreçtir ve bunu öğrenmek, aynı zamanda işletmenize uygulamak ve strateji geliştirmek zaman alabilir. Bu yerel SEO rehberinin işinizi kolaylaştıracağını düşünüyorum.

Yerel SEO türleri türleri hakkında daha fazla bilgi almak, profesyonel bir şekilde yerel arama motoru optimizasyonu yapmak isterseniz, benimle hemen iletişime geçin!

Sayfalar

Call Now Button