Arama Motoru Optimizasyonu (SEO), web sitenizin başarısı için hayati önem taşır. Web site sahipleri sitelerini yayına aldıktan uzun bir süre sonrasına kadar SEO çalışmalarına önem vermeyebilir fakat bu yaptıkları en büyük hatalardan biridir. Bu durum ileride maliyetli ve moral bozan sorunlara yol açabilir. Bu nedenle SEO zaman kaybederek ertelenecek bir uygulama değildir.
SEO zor olarak algılanmasına rağmen, yeni başlayanlar belirli temel ve basit adımlarla sitelerinin arama sonuçlarında ilk sırada yer almasını sağlayabilirler. WordPress SEO‘ya yönelik A’dan Z’ye hazırladığım bu kılavuzda sitenizin arama motorlarında üst sırada yer almasını sağlayacak uygulamaları adım adım takip edebilir, bunları hayata geçirdikçe nasıl gelişme kaydettiğinizi kendiniz görebilirsiniz. Hazırsanız, başlayalım.
İçindekiler
SEO Nedir? WordPress SEO Nedir?
Milyarlarca kişi bir şeyi sorgulamak için her gün Google gibi arama motorlarını kullanır. SEO da, web sitenizin bu arama motorlarında görünen sayfalar arasında iyi bir sıralama almasını sağlayan işlemlerin bütünüdür. Arama motorlarının içeriğinizi ne kadar üst sıralara yerleştireceği, içerik kalitesi, anahtar kelime optimizasyonu, bağlantılar, sayfa hızı ve daha birçok etken tarafından belirlenir. SEO uygulamalarında ise hem arama sonuçları ile alakalı hem de arama motorlarının kolayca dizine ekleyebileceği yüksek kaliteli içerikler üretmek üzere gelişmiş teknikler hayata geçirilir.
SEO’nun nihai amacı web sitenize trafik çekmektir. Fakat bunu sağlarken aynı zamanda marka bilinirliği elde etme, reklam maliyetlerini düşürme gibi birçok fayda daha sağlar. WordPress SEO ise WordPress altyapısına sahip web sitelerinde bu amaca hizmet etmek için atılan adımlardır.
Arama motoru optimizasyonu, sadece WordPress sitelerine özgü değildir fakat bu siteler için de hayati önem taşır. WordPress web sitenizi ve içeriğinizi SEO anlamında optimize etmek, verdiğiniz hizmet ya da sağladığınız ürün hakkında bilgi arayan kişilere ulaşma olanağınızı artırır.
Arama Motorları Nasıl Çalışır?
WordPress SEO nedir diye bahsetmeye başlamadan önce basitçe arama motorlarının çalışma mantığını anlayalım. Arama motorlarının görevi, kullanıcılar için en alakalı sonuçları sunmak ve sıralamaktır. Google gibi arama motorları, bir kullanıcının arama çubuğuna yazdığı içerikle en iyi eşleşen içeriği belirlemek, depolamak ve dizine eklemek için web sitelerinin içeriklerini tarayan botlar kullanır. Bu botlar, içerikleri analiz eder ve kalitesine, sorguya verdiği cevabın kapsamına göre bunların sıralama içerisinde yer almasını sağlar. Olumlu yanlarının yanında, web sitesi içerisindeki sorunları da tespit edebilir, bunları da olumsuz olarak değerlendirebilir.
Bu süreç ardından bir sitede yayınlanan içerik, arama sonuçlarında gösterilmeye başlanır ve sıralama alır. Google botları bu içeriği belirli aralıklarla taramaya devam eder, güncellemeler oldukça sitenin sıralamasını da iyileştirir ya da düşürür.
WordPress SEO’nun Faydaları Nelerdir?
WordPress SEO çalışması, klasik SEO faydalarını da içeren bir dizi artı özelliği siteniz için aktif hale getirir. Peki, bunlar neler?
- Organik trafiği artırır
- Daha az PPC reklamı vermenizi sağlar, bu da reklam maliyetlerini düşürür
- Daha yüksek dönüşüm oranlarıyla potansiyel müşterileri ve satışları artırmanızı sağlar
- Marka farkındalığını ve otoritesini artırır
- SERP’lerde öne çıkan snippetlerde yer almanızı sağlar
- Kullanıcı deneyimi (UX) açısından daha iyi bir deneyim sağlar
WordPress SEO’ya yatırım yapmak, uzun vadede büyük getiri sağlayabilecek en etkili ve uygun maliyetli pazarlama araçlarından biridir.
WordPress SEO Nasıl Yapılır? Yeni Başlayanlar İçin Adım Adım Kılavuz
1. Güvenilir Bir Hosting Kullanın
Doğru bir hosting sağlayıcısı seçmek, WordPress SEO için kritik bir faktördür çünkü temelde web site hızını ve performansını etkileyebilir. Başlıca WordPress hosting türleri şunlardır:
- Paylaşımlı WordPress Hosting: Bunlar kaliteli ve en ucuz hosting seçeneklerinden biridir.
- Özel Hosting: Yüksek performans ve ayrılmış alana ihtiyaç duyan büyük siteler için en iyisidir.
- VPS Hosting: Daha iyi performans ve güvenlik sunarak paylaşımlı hostinglere iyi bir alternatiftir.
- Bulut Hosting: Daha fazla esneklik ve ölçeklenebilirlik sağlar, böylece yalnızca ihtiyacınız olan kadar alan için ödeme yaparsınız.
- Yönetilen WordPress Hosting: Bu, çoğu kişi için en iyi seçeneklerden biridir. Uygun fiyatlıdır ve iyi performans sağlar.
2. SSL Edinin ve HTTPS Kullanın
Yeni nesil tarayıcılar ve Google artık HTTP veya http:// ( sonunda “s” olmadan) kullanılan web sitesi URL’lerini güvenli olarak görmüyor. Site URL’nizin korunmasını istiyorsanız HTTPS ( https:// ) kullanmanız gerekir. Bu, Google’a ve kullanıcılarınıza URL’nizin (veya tarayıcı bağlantınızın) bilgi paylaşmak için güvenli (şifrelenmiş) bir sunucu kullandığını bildirir. URL’nizde HTTPS kullanmak için SSL (Secure Sockets Layer) veya daha güvenli sürümü olan TLS (Transport Layer Security) kullanmanız gerekir.
SSL sertifikası genellikle hosting sağlayıcınız tarafından ücretsiz olarak sağlanır; ayrıca bir eklenti veya Cloudflare gibi üçüncü taraf bir hizmet kullanarak da ücretsiz bir SSL alabilirsiniz.
3. SEO Dostu Bir WordPress Teması Seçin
WordPress siteniz için bir tema seçerken, SEO dostu bir tema seçmek hayati önem taşır. Doğal olarak, hızlı ve sunucuyu ağırlaştırmayacak bir tema isteyebilirsiniz. Ancak WordPress gibi sayfa oluşturucuların sayısının günümüzde artması nedeniyle hız ve tasarım seçenekleri arasında bir denge bulmanız gerekecektir.
SEO dostu bir tema için hızın yanı sıra, uygun SEO başlıkları kullanan, temiz kodlu, duyarlı ve düzenli olarak güncellenen temaları aramalısınız. Ayrıca, temanızın teknik SEO ihtiyaçlarınızı (yapılandırılmış veriler ve Schema işaretlemesi dahil) karşılayacak popüler SEO eklentileriyle sorunsuz bir şekilde çalıştığından emin olmanız gerekir. Bunun için en iyi çalışan WordPress SEO eklentisi seçeneklerine göz atabilirsiniz.
4. Arama Motorlarının Web Sitenizi Dizine Eklemesine İzin Verin
WordPress web sitenizi yayına almadan önce bu küçük adımı atmanız gerekiyor. Settings (Ayarlar) > Reading (Okuma) kısmında “search engine visibility (arama motoru görünürlüğü)” bölümünün yanındaki “discourage search engines from indexing this site (Arama motorlarının bu siteyi dizine eklemesini engelle)” yazan onay kutusunun işaretli olmadığından emin olun. Eğer bu kutucuk işaretli ise arama botları sizin sitenize gelmez ve içeriğinizi indekslemez.
Not: Sitenin geliştirme aşamasında arama motorlarının siteyi indekslemesini engellemek yararlı olabilir veya tavsiye edilebilir, böylece Google, kalitesiz veya tutarsız içerikleri henüz hazır olmadan indekslemeye başlamaz. Fakat site tamamlandığında bu özellik kesinlikle kapatılmalıdır.
5. Web Site Adresinizde WWW Yapısını Kullanıp Kullanmayacağınıza Karar Verin
WordPress’i ilk yüklediğinizde ve kurulum sürecini tamamladığınızda, web sitenizin adresinin veya URL’sinin tercih edilen biçimini seçebilirsiniz. Burada “https://”ye ek olarak, URL’ye “www” ekleyip eklememeyi tercih edebilirsiniz. Sitenizin hangi formatı kullandığını görmek için WordPress panonuzda Ayarlar > Genel altında bu seçeneği görebilirsiniz.
Hem www bulunduran hem de bulundurmayan adres yapıları kabul edilir. Bazıları www kullanmanın kullanmamaya göre bir avantajı olabileceğini söylese de, çoğu SEO uzmanı, sitenizin her sayfanızda tutarlı olacak şekilde kullanıldığı sürece her iki formatın da eşit derecede olduğunu savunur.
Burada önemli olan www başlangıçlı ya da www olmayan seçeneklerden birinde karar kılmak. İkisini de kullanmaya başlarsanız Google www.siteniz.com ve siteniz.com adreslerini ayrı URL’ler olarak ele alır ve bu da yinelenen içerik sorununa yol açarak SEO’yu olumsuz etkiler.
Not: Zaten canlı bir siteniz varsa bunu değiştirmeyin. Bu yalnızca geliştirilmekte olan siteler için geçerlidir. Mevcut bir sitedeki formatı değiştirmek SEO’nuza zarar verecektir.
6. SEO Dostu Kalıcı Bağlantılar Kullanın
WordPress’te, kalıcı bağlantılar sitenizin URL yapısını ifade eder. Kalıcı bağlantılarınızı “Post Name” biçimine ayarlamak WordPress SEO için yaygın bir uygulamadır. Bu yapı, arama motorlarına ve kullanıcılara sayfanızın veya gönderinizin içeriğini açıklayan daha fazla metin bilgisi verir.
Örneğin, “WordPress SEO” hakkında bir gönderi yazıyorsanız, özellikle bu anahtar kelime/ifade için sıralama almaya çalışıyorsanız, URL’nizde “?p=123” gibi bir sayı yerine “wordpress-seo” olması daha iyidir.
Kalıcı bağlantı ayarınızı değiştirmek için, Ayarlar > Kalıcı Bağlantılar altındaki panoya gidin. Ardından “Yazı ismi” kısmını seçin.
Kalıcı bağlantılar, adından da anlaşılacağı gibi, kalıcı olarak kabul edilmelidir. Bu, sitenizde halihazırda yayında olan bir sayfanın ya da gönderinin kalıcı bağlantısını asla değiştirmemeniz gerektiği anlamına gelir. Aksini yaparsanız, web sitenizde kırık bağlantılar ortaya çıkar ve SEO’ya zarar verir. Eğer bir kalıcı bağlantıyı değiştirmeniz gerekiyorsa, bunu 301 yönlendirmesi kullanarak yapmalısınız.
7. WordPress SEO Eklentinizi Seçin
Temel WordPress SEO yapısını yerleştirdikten sonra, kaliteli bir SEO eklentisi bakmanın sırası gelir. Bu, WordPress sitenizin SEO’sunu bir üst seviyeye taşımanın en kolay ve en etkili yoludur. Popüler SEO eklentileri (Rank Math veya Yoast SEO gibi) ihtiyaç duyduğunuz özellikleri, araçları ve esnekliği barındırabilir. Bu eklentiler tüm web sitenizi optimize etmenize yardımcı olur.
8. Bir XML Site Haritası Oluşturun
XML site haritası, sitenizdeki tüm sayfaların ve gönderilerin yapılandırılmış bir haritasını sunan ve web sitenizde yer alan bir XML dosyasıdır. Kullanıcı deneyimi ve gezinme konusunda yardımcı olabilecek HTML site haritalarının aksine, XML site haritaları doğrudan arama motorlarına gönderilebilir.
Gönderildiğinde, arama motorları siteniz için doğru yönlendirme yapan bir haritaya sahip olur, böylece içeriğinizi daha etkili bir şekilde okuyabilir ve dizine ekleyebilir. WordPress’te, site haritanızı doğrudan Google’a gönderebilir veya bir site haritası eklentisi kullanabilirsiniz. Yoast ve RankMath gibi SEO eklentileri XML site haritanızı oluşturmak için yerleşik bir özelliğe sahip olacaktır.
9. İçerik Oluşturmak İçin Anahtar Kelime Araştırması Yapın
Anahtar kelimeler, kullanıcıların bir tarayıcı veya arama motorunda içerik aramak için girdiği terimler veya ifadelerdir. Bu anahtar kelimeler, hangi içeriği oluşturmanız gerektiği konusunda belirleyici olmalıdır. Anahtar kelime araştırması, insanların şu anda hangi anahtar kelimeleri kullanarak sizin sunduğunuz bilgiyi aradığını anlamanıza yardımcı olur. Böylece içeriğinizi planlarken hedeflemeniz gereken doğru anahtar kelimeleri bulabilirsiniz.
Anahtar kelime araştırması söz konusu olduğunda SEO araçları hayat kurtarıcı olabilir. Anahtar kelime gruplandırma , eşleme , izleme ve daha fazlasını bir arada yapabilen birçok ücretli ve ücretsiz araç vardır. Doğru konuları analiz edebileceğiniz, kullanıcı amacını anlamanıza yardımcı olacak şekilde SEO ve anahtar kelime araştırma araçları sunan en popüler uygulamalardan biri Semrush’tır.
10. Yüksek Kaliteli SEO İçeriği Oluşturun
Yüksek kaliteli içerik hala SEO stratejisinin en temel unsuru. İster blog yazıları yazıyor olun ister satış metni yazıyor olun, amacınız rakiplerinizi geride bırakan ve ziyaretçilerinizin ihtiyaçlarını karşılayan içerikler oluşturmak olmalıdır.
Ayrıca, yapay zekanın gelişmesi ile birlikte WordPress de bu sürece dahil oldu ve yazma sürecini kolaylaştıran, aynı zamanda içeriğinizi SEO için optimize etmenize yardımcı olan birçok yapay zeka eklentisi geliştirdi. Daha hızlı ve verimli bir şekilde yüksek kalitede içerikler üretmek için bunlardan faydalanabilirsiniz.
11. SEO İçeriğinizi veya Sayfa İçeriğinizi Optimize Edin
Yüksek kaliteli içerik yazmak, WordPress SEO’nun bir yarısını oluşturuyor. Bunun ikinci yarısı ise içeriğinizi SEO için optimize etmenize bağlı. Bu, HTML yapısını, anahtar kelimeleri, okunabilirliği, schema işaretlemesini, dahili/harici bağlantıları, görselleri vb. optimize etmek de dahil olmak üzere çeşitli sayfa içi SEO görevlerini kapsıyor. Bu işlemler çok fazla gibi görünse de 7. maddede bahsettiğimiz SEO eklentiniz bu süreci kolaylaştırmaya yardımcı olabilir.
Örneğin, RankMath’e ne için sıralama almaya çalıştığınızı anlatan anahtar kelimenizi girebilir ve önerilen iyileştirmeleri uygulayabilirsiniz.
Sayfanızı ve içeriğinizi WordPres SEO’ya uygun şekilde optimize etmek için şu önerileri de uygulayabilirsiniz:
- Sayfa kalıcı bağlantısının ve sayfa başlığının odak anahtar kelimeyi içerdiğinden emin olun.
- Başlık etiketlerini doğru bir şekilde düzenleyin ve uygun olduğunda anahtar kelimelerinizi başlık ve alt başlıklarda kullanın.
- Odak anahtar kelime öbeğini ve diğer ilgili veya anlamsal anahtar kelimeleri sayfanızın içeriğine stratejik olarak ekleyin.
- İçeriğinizin okunabilirlik ve SEO açısından geçer not aldığından emin olun.
- SERP’ler için kısa, ilgi çekici ve odak anahtar kelimenizi içeren bir meta açıklaması ekleyin.
12. WordPress SEO İçin Görselleri Optimize Edin
Görseller SEO’nuz üzerinde büyük bir etkiye sahip olabilir. Ancak, sıralamanızı iyileştirmekten çok, sıralamanıza zarar verme potansiyeli daha fazladır. Görsellerinizi SEO için optimize etmenize yardımcı olacak birkaç ipucu:
- Büyük resim dosyaları web sitenizi önemli ölçüde yavaşlatabilir. Bu, ziyaretçileri uzaklaştırır ve SEO sıralamanızı düşürür. Tüm resimleri 100 kb’nin altında tutmaya çalışın. tinypng.com veya bir resim optimizasyon eklentisi gibi ücretsiz araçlarla görüntü kalitesinden ödün vermeden sıkıştırma yapın.
- Genellikle Webp ve JPG, en iyi performansı gösteren formatlar arasındadır. Duruma göre PNG de tercih edebilirsiniz fakat GIF gibi büyük hacimli formatları kullanmayın.
- Sayfaların daha hızlı yüklenmesi için resimlere “lazy loading” ekleyebilirsiniz.
- Resimlere alt metin ekleyin. Bunlar sitenizdeki resmi metin biçiminde açıklamanıza yardımcı olur. Aynı zamanda erişilebilirlik ve ekran okuyucular için de faydalıdır.
13. WordPress SEO için Bağlantıları Optimize Edin
Bağlantılar birçok açıdan SEO için önemlidir. Web sitenize ekleyebileceğiniz iki tür bağlantı vardır: Dahili bağlantılar (sitenizdeki diğer sayfalara giden bağlantılar) ve harici bağlantılar (farklı bir sitedeki sayfalara giden bağlantılar). Bir diğer bağlantı türü de backlinklerdir, yani diğer web sitelerinden sitenize gelen bağlantılar olarak bilinen geri bağlantılardır. Kaliteli geri bağlantılar kazanmak, diğer web sitelerini içeriğinize bağlantı vermeye ikna etmeyi içerdiğinden elde edilmesi daha zor olan bir bağlantı kurma stratejisi gerektirir. Üç bağlantı türü de SEO için önemlidir.
Gönderinize harici bağlantılar eklerken, bu bağlantının arama motorları tarafından “takip edilmesini” veya “takip edilmemesini” seçebilirsiniz. Varsayılan olarak, WordPress’teki tüm harici bağlantılar takip edilir. Arama motorları, her iki tarafın da daha üst sıralarda yer almasına yardımcı olmak için bağlantıyı tarar. Ancak bazen, “nofollow” bağlantıları kullanmak olumsuz SEO sonuçlarından kaçınmak için faydalıdır. Örneğin, WordPress, arama motorlarının spam bağlantılarını veya etki alanı otoritenize zarar verebilecek diğer bağlantıları taramasını önlemek için yorum bağlantılarına “nofollow” etiketi ekleyebilir. Bunlar, tam olarak güvenmediğiniz veya onaylamak istemediğiniz sitelere bağlantı vermek için yararlıdır.
14. Yinelenen İçerik Oluşturmaktan Kaçının
Yinelenen içerik, birden fazla konumda veya URL’de bulunabilen aynı (veya çok benzer) içeriktir. Bu genellikle kalıcı bağlantıların yanlış kullanımı, HTTP ve HTTPS kullanımı, sayfalama veya URL varyasyonları sonucunda oluşabilir. Aynı içeriğin iki farklı URL’de olması bazen Google’ın aynı içeriğin birden fazla sürümünü taramasına yol açabilir. Bu, her varyasyonun sıralamalarda birbirleriyle rekabet etmesine veya yanlış sürümün dizine eklenmesine yol açabilir. Aynı zamanda WordPress SEO’yu da olumsuz etkiler.
Sitenizde yinelenen içerik olup olmadığını kontrol etmek için Google arama çubuğunda indekslenmiş sayfalarınıza bakabilir veya site sayfalarınızı Google’da aratabilirsiniz (örneğin, “site:abdullahozdemir.com.tr”).
15. WordPress SEO için Hız ve Performansı Optimize Edin
Web sitenizi hız ve performans açısından optimize etmek SEO için olmazsa olmaz adımlardan biridir. Bu nedenle, sayfa hızının SEO’yu nasıl etkilediğini anlamak yeni başlayanlar için önemlidir. Google gibi arama motorları, sitenizin ne kadar iyi performans gösterdiğini belirlemek için birkaç temel web ölçümü kullanır ve bu da sıralamanızı önemli ölçüde etkileyebilir. Web sitenizin hızını ve performans ölçümlerini kontrol etmenin en kolay yolu GTMetrics veya Google’ın PageSpeed Insights gibi ücretsiz bir çevrimiçi araç kullanmaktır.
WordPress sitenizin hızını ve performansını artırmak için uygulayabileceğiniz bazı adımlar:
- Hızlı bir WordPress hosting sağlayıcısı kullanın.
- Güvenilir WordPress temaları ve eklentileri kullanın.
- Veritabanınızı temiz ve optimize edişmiş tutun.
- Web sitenizin mobil cihazlarda ne kadar iyi performans gösterdiği, masaüstünde nasıl performans gösterdiğinden belki de daha önemlidir. Web sitenizin mobil cihazlarda da duyarlı ve hız için optimize edilmiş olduğundan emin olun.
Özetle
WordPress SEO optimizasyonu nedir, nasıl yapılır, adım adım anlatarak aktarmaya çalıştım. Siz de bu kılavuzu takip ederek kendi web sitenizi güncelleyebilir ve Google’da daha iyi bir sıralama elde edebilirsiniz. Bunlar, yeni başlayan birinin uygulayabileceği basit adımları da içeriyor. Bahsettiğim gibi doğru araçlarla SEO’ya daha az zaman harcayabilir ve işinize daha fazla zaman ayırabilirsiniz.
Profesyonel olarak bir WordPress SEO uzmanından WordPress SEO hizmeti almak isterseniz, benimle iletişime geçebilirsiniz.